Entäs se verkostomarkkinointi…?

Postasin eilen siitä, miksi aloin mehustaa ja miksi ryhdyin “Juice-lähettilääksi” eli aloin edustaa Juice plus-tuotteita. Haluan vielä kirjoittaa jokusen sanan siitä, mitä yritysmuotoa Juice+ edustaa ja oikoa tähän liittyviä, etenkin Suomessa vielä osin sitkeästi eläviä väärinkäsityksiä. Kyseessä on verkostomarkkinointi, joka on edelleen joidenkin ajatuksissa yhtä kuin ”pyramidihuijaus”. Jos käsitys yritysmuodosta on tämä, kannattaa lukea mistä pyramidihuijauksessa todella on kyse. Mutta lyhyesti sillä tarkoitetaan laitonta liiketoimintamallia, jossa tarkoitus on vain ansaita rahaa ilman laillista tuotetta tai palvelua.

Juice plus+-tuotteissa on sen sijaan kyse laadukkaasta ravintotuotteesta, jota markkinoidaan verkoston voimin. Yhtiö on toiminut yli 40 vuotta ja toimintaa on yli 20 maassa. Suomessa JuicePLUS+-tuotteet ovat olleet markkinoilla yli 20 vuotta. Itse edustustyötä tekevät aiheeseen perehtyneet ja siitä innostuneet ihmiset. Joukossa voi olla meitä pienyrittäjiä tai vaikkapa lisätienestiä hankkivia kotiäitejä tai -isiä, opiskelijoita tai hoitoalan matalapalkkaisia ihmisiä, jotka ovat lähes aina oman kokemuksensa innostamina halunneet lähteä mukaan. Monia meistä innostaa yhtiön visio, joka on paljon laajempi ja kokonaisvaltaisempi, mitä pelkkä tuote.

Asiakkaalle tämän tuotteen verkostomarkkinointi tarkoittaa hyvää, henkilökohtaista palvelua, ainakin minun kohdallani. Tietoa tuotteista, apua niiden tilaamisessa, kysymyksiin vastaamista, henkilökohtaisesti. Tietysti me edustajat saamme provision myynnistä, se on palkka työstämme. Ja jokusen prosentin myynnistä saavat myös he, joiden kautta olemme lähteneet mukaan ja jotka tekevät perehdytystä ja kouluttavat jatkuvasti -tietenkin.  Kuten minä saan omasta, tulevasta tiimistäni, jolloin teen tietysti kaikkeni helpottaakseni uuden Juice-lähettilään työtä ja viedäkseni hänet tiedon lähteelle. Itse värväämisestä ei tienaa senttiäkään ja hyvä niin. On todella autettava uusia mentoroitaviaan työssään.  Jos näin ei olisi, kaikki olisivat toistensa kilpailijoita eikä samaan hiileen puhaltavia tiimiläisiä. Selkeästi suurin osa palkkiosta menee oikeutetusti sille edustajalle, kenen kautta tuote on ostettu.

Yhtiö säästää tällä toimintamallilla rahaa mm. koulutuksiin ja markkinointiin liittyen. Ei tarvita teennäisiä tv-mainoksia, kun me edustajat ja asiakkaat jaamme omia kokemuksiamme tuotteista.  Ja annammepa paljon muuta siinä samalla, ilman ostopakkoa. Mitä olen muihin tuotteen edustajiin tutustunut, vaikuttavat he varsin rehdeiltä ihmisiltä, joilla on aito halu auttaa muita ja kannustaa ihmisiä tekemään terveyttä edistäviä valintoja. Ihmisiä, jotka kertovat avoimesti omista, usein haastavistakin taustoistaan ja siitä, kuinka ovat löytäneet apua.

Moni meistä haluaa jakaa osaamistaan myös tuotten ulkopuolelta ja on innoissaan vaikkapa siitä, kun joku löytää kauttamme intoa mehustukseen (kuten minun kohdallani on jo muutaman ihmisen kanssa käynyt, yksi heistä oma isäni, josta olen tietysti tosi ylpeä!) Tottakai kaikkeen liiketoimintaan voi mahtua joku “mätä omena”, joka värittää omaa kokemustaan tai toimii muutoin epäammattimaisemmin. Kuten verkostomarkkinointia tai mitä tahansa yritysmuotoa edustavien yritystenkin joukkoon mahtuu niitä, joiden puolesta en välitä puhua. On silti turhan kapeakatseista leimata jotakin tuotetta vain sen edustaman yritysmuodon vuoksi, etenkin kun se tämän tuotteen kohdalla on varsin toimiva ja asiakasta hyvin palveleva liiketoimintamalli.

Kun elämään on löytynyt jotain, mikä tekee todella hyvää, sen haluaa myös jakaa muille

Mitä tuotteen hintaan tulee, se ei taatusti ole asiakkaalle kalliimpi kuin mitä se olisi marketista tai luontaistuotekaupasta ostettuna. Joku hyötyy ostosta aina, kuluja on väistämättä. Jos se hyötyjä on yhtiön lisäksi pienyrittäjä tai se kotiäiti, joka on tuotteista kertonut ja auttanut niitä tilaamaan, onko siinä jotain pahaa? Veikkaanpa kuitenkin, että moni meistä on jo päässyt yli sellaisesta ajattelutavasta. Ja että moni oikeastaan mieluummin ostaa siltä pieneltä toimijalta, kaverilta tai vaikkapa yhteistyökumppanilta aina, kun se on mahdollista. Ja saa iloisen mielen lisäksi vielä mahdollisesti sitä lisäarvoa, jota ei marketista saa.

Kuten Olli Postikin asian kiteytti: ”Moni voi tykätä myös siitä, että se 45-55% hinnasta mikä muuten menisi Lifelle tai Sokokselle, meneekin kavereille, tuttaville ja instituutioista riippumatonta luomuterveystietoa vapaasti levittävälle verkostolle, jonne voisi itsekin mennä töihin ilman työhakemusta – ei puuhastelemaan tai noudattamaan ohjeita vaan tekemään pelkkää tulosta omilla vahvuuksilla tai innostuksilla. Ei pushaamaan tuotetta, vaan jakamaan sitä missä pääsee loistamaan.”

Tämä oikeastaan kiteyttää sen, miksi minä haluan olla tässä liiketoiminnassa mukana. Haluan tehdä kokonaisvaltaisesti työtä ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Haluan myös peräänkuuluttaa moniammatillisuuden hyödyntämistä, joka meidänkin työssämme toteutuu parhaimmillaan loistavasti. Aina on joku tietäjä tai osaaja, jolta voi kysyä, kun oma tieto tai osaaminen ei riitä. Ainakin tällä hetkellä toimin pääasiallisesti palvellen henkilökohtaisesti asiakkaitani sekä facebook-yhteisössä, joka on omankin innostukseni alkulähde. Teen työni omalla tavallani ja omia periaatteitani sekä arvoja kunnoittaen.

Haluan myös kitkeä sitä ajattelua, että terveyttä edistävät palvelut ja tuotteet olisivat toistensa kilpailijoita. Alalla on paljon vastakkainasettelua ja toisten mollaamista, joka ei edistä mitään hyvää. Terve kriittisyys tuotteita kohtaan on tietenkin hyvästä, mutta usein ne “huutelijat” eivät ole asioihin perehtyneet saati itse kokeilleet mollaamaansa tuotetta. Pahimmillaan asiakas voi kuulla häntä hoitavalta taholta, että hän on käyttänyt “vääriä” tuotteita tai palveluja, jolloin hän ei enää jatkossa välttämättä edes kerro, mitä käyttää. Asiakkaan kokemuksen kunnioittaminen on minusta ensiarvoista. Ja parhaimmillaan apu tuleekin monesta suunnasta, kun me palvelun tai tuotteen tarjoajat pidämme ovemme auki ja kunnioitamme myös muita toimijoita.

Usein meillä on kuitenkin sama tavoite: Hyvinvoiva asiakas.

Torreviejassa 23.9., Marinka

EDIT 13.4.2019:
Ei jotain hyvää, ettei jotain ikävääkin. Olen ottanut etäisyyttä JuicePLUS+-työhön liittyen tietooni tulleeseen yhtiön sääntöön, joka rajoittaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen tähtäävää työtäni, jos etenen JuicePLUS-urallani. Niinpä en siinä halua edetä enkä näin ollen myöskään rekrytoi tiimiini enää ketään. Aikanaan saamani sopimus ei valitettavasti ollut ajantasainen, jonka takia tämä seikka tuli tietooni vasta hiljattain. Tämä on todella sääli eikä tietenkään asia, jonka olisin valmis nielemään. Kun tähdätään kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, siinä on usein tarvetta monenlaisille asioille. Minusta ei ikinä tule “yhden laulun laulajaa” enkä ikinä antaisi ymmärtää, että vaikkapa jokin ravintolisä yksin olisi vastaus kaikkeen. Tässä olisi verkostojenkin syytä päivittyä, sillä suoramyynti on niin suosittua nykyään. Ylipäätään en usko liikaan kieltämiseen, vaan ennemminkin houkuttelevuuteen. Mitä yhtiö voi tarjota edustajilleen sen sijaan, mitä se kielloin rajoittaa?

Somessa (minun kohdallani Hyvinvoinnin lähteellä -ryhmässä) työtä tekevään tiimiin olen tehnyt selkeän pesäeron siellä vallitsevan, osin minun arvojeni vastaisen toimintakulttuurin vuoksi. Työssä on mukana paljon mahtavia ja aidosti hyväntahtoisia ihmisiä, mutta myös sellaisia, joiden vuoksi en itse välitä tiimin kanssa olla tekemisissä.

Käytän edelleen JuicePLUS+-tuotteita ja olen niistä tuntuvaa hyötyä saanut, kuten ilokseni myös monet asiakkaani. Se on tietysti tärkeintä ja kiitän kaikkia heitä saamastani luottamuksesta ja palautteesta! Heitä palvelen jatkossakin entiseen tapaan ja kauppani on auki, mutta en mainosta aktiivisesti enkä halua henkilöityä liikaa tämän yhtiön edustajaksi. Sen varjopuolista haluan sanoutua irti täysin. Tämä osa työtäni on ollut koko ajan osa isompaa liikunnan ja hyvinvoinnin kokonaisuutta ja näin se on jatkossakin, vielä entistä pienemmässä roolissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.